ФІЛОСОФІЯ ПЕРСОНАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор ПЕРСОНАЛЬНОЇ освіти Ірина Крошко започаткувала цю освітню інновацію в Україні ще у 1992 році, відкривши стаціонарне відділення бюджетно-відомчої школи «Надія» (на базі якої потім була відкрита школа-дитячий садок «Мрія»), куди на навчання зараховувались діти з фізичними та інтелектуальними обмеженнями і зі слабким станом здоров’я. Це були перші паростки новітньої освіти, доступної для всіх. У 1998 році Ірина Крошко відкрила перший в Україні універсальний, тобто доступний абсолютно для всіх, комплекс ПЕРСОНАЛЬНОЇ освіти, який через два роки став освітнім комплексом зворотної інклюзії, бо до нього прийшли навчатись діти, які не мали функціональних обмежень, а мали проблеми сумісності з соціумом і не відповідали критеріям доступності державних загальноосвітніх шкіл.

Вся наша політика формується і базується на абсолютному пріоритеті цінностей ПЕРСОНАЛІЗМУ – людяному і духовному ставленні особистості до себе і до всього оточуючого Світу. І всі наші освітні проекти розроблені на базі цієї фундаментальної цінності – формування високодуховної особистості людини, здатної самостійно навчатись, здобувати професію, самовдосконалюватись, служити заради особистого та спільного блага, виконувати власну місію.

За критеріями ПЕРСОНАЛІЗМУ кожна особистість – це унікальна сутність, покликана до зростання у розумі, духовності, людяності, творчості та свободі.

Ми виступаємо проти будь-яких форм репресивного нав’язування дітям чиєїсь думки. Дитина, як вільна і самостійна особистість, у процесі виховання і навчання добровільно засвоює моральні цінності та інтелектуальні знання, уміння та навички. Педагог-наставник лише сприяє цьому вільному розвиткові особистості, скеровуючи його у напрямку розвитку розумових, вольових, моральних здатностей.

Ми орієнтуємось на вихованні в особистості моральних якостей людяності, відкритості до іншої людини, прийняття іншої людини як свого ближнього, поєднання особистого та спільного блага. ПЕРСОНАЛІСТИЧНИЙ підхід освіти має на меті виховання самостійного морального судження, коли особистість сповідує добро не через зовнішній примус, а через внутрішнє переконання у правді добра.

Ми вважаємо, що вправляння розумових здібностей, наукових та технічних компетентностей неможливе без формування навичок вільного, критичного, філософського мислення. Філософія, як настанова до пізнання справжньої істини, глибинної сутності речей, орієнтація на цінність правди, творчості і свободи – має бути в центрі системи освіти. З філософських настанов подиву, сумніву, критики, доглибності цілісного мислення – починається будь-яка наукова та політична діяльність.

Вікова дискримінація філософії в нашому суспільстві – відповідальна за науково-технічне та цивілізаційне відставання України. Саме через це формуються фахівці, які здатні тільки до відтворення, бо мають дуже обмежений світогляд – і громадяни, які підтримують політику, що несумісна ані із здоровим глуздом, ані із моральною совістю.

Ми не приймаємо усталену в постсовєцькій Україні систему освіти, яка базується на застарілій класно-урочній системі, масовому вихованню, що не сприяє розвитку творчої та вільної особистості. Панівна система освіти, навпаки, виховує гвинтика системи, ламає особистість під натиском колективу та влади, плекає хибний конформізм, формалізм, плагіат, копіювання застарілих умінь, навичок та моделей поведінки. Така особистість стає нездатною до креативності, конформною до зла і несправедливості, толерантною до симуляції, несвободи і насильства.

Ми вважаємо, що надмірна репресивна роль МОН, надмірна зарегульованість системи освіти справляє поганий ефект, протилежний до декларованих очікувань. Велика кількість інструкцій, нормативних актів, всіляких регулюючих приписів, сама політика державного регулювання у сфері освіти від ліцензування і акредитації до видання атестатів і дипломів проголошує головною метою діяльності центральних і місцевих державних органів освіти – тотальний контроль у сфері освіти, що спонукає до хабарництва та спричиняє і сприяє розвитку ганебного явища – корупції в освіті на всіх рівнях. Практика показує, що величезна державна машина регуляції не досягає цілей зростання якості освіти, але (мабуть, всупереч шляхетним намірам авторів нових проектів та правил) навпаки стимулює формалізм, симуляцію, імітацію в сфері освіти, знецінення статусів закладів освіти, освітніх ступенів, вчених звань, наукових ступенів.

Ми спираємось на найкращі досягнення різних систем освіти – американської, німецької, фінської, французької та інших європейських систем, японської системи тощо.

Шлях подолання кризи в системі освіти – довіра до бажання особистості здобути якісну освіту і максимальне звільнення системи освіти від державного регулювання (яке і так не досягає своєї мети). Наступний обов’язковий крок: максимальна свобода реалізації освітніх послуг, максимальна відкритість усіх освітніх закладів та доступність реальної інформації про них в Інтернеті. В умовах вільного вибору та мінімальної зарегульованості природним чином якісні освітні заклади здобуватимуть справжню репутацію, яка не викривлюватиметься жодними репресивними зовнішніми чинниками.

У межах нашого освітнього комплексу Школа «Славія» працює з 2001 року і надає дітям дошкільну і повну загальну середню освіти. Школа відкрита для навчання всіх дітей, які прагнуть вільно організовувати спосіб здобуття освіти, але й максимально зорієнтована на навчання дітей з особливими потребами. Головний принцип – орієнтація на самостійність та ПЕРСОНАЛЬНУ роботу з кожною дитиною.

Для кожного учня вчитель розробляє ПЕРСОНАЛЬНИЙ план, відповідно до його особливостей, потреб та завдань типових навчальних програм. Протягом року учень за допомогою вчителя і батьків виконує завдання, розробляє свої проекти, і наприкінці семестрів складає контрольні, заліки, випускники – іспити, ДПА, ЗНО. Вчитель використовує для навчання відеоуроки, уроки по Skype, Hangouts.

Основна форма навчання у Школі «Славія» – екстернат та дистанційна освіта. Це пов’язано з тим, що наші учні проживають по всій Україні та за кордоном, а дітям з особливими потребами інколи дуже важко навчатись за класно-урочною системою в інклюзивних класах. Екстернат і дистанційна освіта дозволяють подолати просторові і часові обмеження та реалізувати навчання по всій Україні і за кордоном.

Школа «Славія» приймає дітей, від яких відмовляються державні школи, – і ці діти стають успішними учнями і достойно складають ЗНО.

Школа об’єднує довкола себе вчителів, які прагнуть працювати творчо, інноваційно, ПЕРСОНАЛЬНО і шукають можливості реалізувати свої методичні напрацювання та сучасні знання.

Кандидат філософських наук Володимир Волковський